maanantai 8. joulukuuta 2014

Lintukodossa rytisee yli ymmärryksen

Mellakoinnistakin voi repiä myös huumoria. Tai toivottaa näille nuorille kansalaisille vittumaista matkaa Siperiaan.
Siinä missä Linnan juhlat ja television sotaelokuva-tarjonta, alkaa myös mellakointi olla suomalainen itsenäisyyspäivän perinne. Sitä perinnettä saataneen odotella vielä jokusen vuoden tai vuosikymmenen, että ilmiöön osataan suhtautua.

Viime vuonna elämöitiin Tampere-talolla. Nyt oli vuorossa jälleen maamme pääkaupunki ja Luokkaretki lähiöst linnaan -mielenilmaus. Itsenäisyyspäivän iltana Helsingin Itäkeskuksesta poliisin sumppuun Etelärantaan päätyneen kulkueen joukossa liikkuneiden satunnaisten vandaalien aiheuttamiksi tuhoiksi on arvioitu noin 100 000 euroa.

Maailmalla paikkojen paskaksi pistämisellä on pitkät perinteet, lähtien Pariisin kommuunin päivistä aina 21. vuosisadan tyytymättömyyteen. Lontoossa tai Yhdysvaltain Fergusonissa riehumisella on ollut selkeä syy. Poliisin tappava voimankäyttö, etenkin aseettomien nuorten kohdalla on oivaa syttypuuta kansalaisten patoutuneen ahdistuksen juhannuskokkoon.

Suomessa poliisi ei ole riehaantunut polkemaan kansalaisoikeuksia ainakaan vielä - jos sellaiseksi ei lasketa kahdeksan vuoden takaista Smash Asem -mielenosoitusta. Meillä ollaan onneksi kaukana suuressa maailmassa tapahtuvasta rähinöinnistä, myös poliisin taholta. Toivottavasti sitä päivää ei tule, jolloin suomalaisessa oikeusistuimessa joudutaan puimaan poliisin ampuman nuoren tapausta.

Tämä ei toki estä kansanedustajia ja ennen kaikkea kansaa vaatimasta kovempia otteita. Julkisessa luottamustoimessa olevat älyävät sentään vielä tarkastella asian eri puolia, kuten että mielen ilmaisu on demokratiaan kuuluva perusoikeus. Netissä vetelehtivien kansalaisten suunnalta asennoituminen on odotetun matalaotsaista.

80-luvulla kansan keskuudessa rettelöitsijöitä saatettiin pelotella, että "jos et ole kunnolla, myydään sinut mustalaisille". Nyt "mustan miehen" roolia näyttelee Venäjä sen eri muodoissaan. Siperiaan tai Putinistaniin lähettäminen on yleinen ratkaisu kaikenlaiseen häiriökäyttäytymiseen. Lonkalta ammuttujen mielipiteiden keskeinen sisältö vaikuttaa olevan se, että jos nämä "yhteiskunnan elätit", "anarkisti-pellet", "nulikat" ja "idiootit" lipeävät rikkomaan paikkoja, kuten tämän kaltaisissa massatapahtumissa usein tuppaa käymään, ovat he luopuneet kansalaisoikeuksistaan, puolueettomasta oikeudenkäynnistä tai rikokseen suhteutettavissa olevasta rangaistuksesta

Tämän suuntainen ajattelu antaa vihjeitä siitä, miten esimerkiksi edellä mainitun Venäjän kaltainen "ohjattu demokratia" pääsee syntymään. Hämmästyttävän moni on valmis murentamaan ihmisoikeuksia antaakseen "nulikoille" opetuksen. Kun ikkunoita rikkova tai poliisihevosta säikyttelevä nuori ulkoistetaan joksikin muuksi kuin oman maan kansalaiseksi ja lähimmäiseksi, on ensimmäinen askel kohti totalitarismia jo otettu. Kansalaisoikeuksien vieminen kun ei koskaan alkumetreillä koske keskiluokkaa.

Media on lähes yhtä kyvytön luopumaan ennakkoasenteistaan. Kun Anarkistinen musta risti -ryhmä muistutti netissä mielenilmaukseen osallistuvia perusoikeuksistaan ja toisaalta siitä, mihin mielenosoituksessa tulee varautua, luonnehti Ilta-Sanomat tätä ohjeistusta "karuksi". Mitenköhän samaa adjektiivia suostuttaisiin käyttäämään esimerkiksi mellakkapoliisin ohjeiden kohdalla?

Neuvoja poliisihevosten hermostuttamiseen, esimerkiksi kattilaa paukuttamalla, taas luonnehdittiin "hyytäviksi". Jos kattilan paukuttaminen on "hyytävää", lienee lapsipsykiatreilla hommaa tulevina vuosina. Taaperoilla kun on tunnetusti samanlaisia impulsseja. Toivottavasti näissä tapauksissa ei ole ollut poliisihevosia lähettyvillä.

Yhtälö on sinällään hankala. Paikkojen särkemistä mielenosoitusten yhteydessä on vaikea puolustella asia-argumenteilla. Voidaan toki spekuloida massapsykologialla ja materiaalisen vahingon syntymisen vääjäämättömyydellä, laskea kaavoja sen pohjalta, mikä on mielenosoittajien vihaisuuden aste suhteessa osallistujien määrään ja johtaa näistä jonkilaisia käyriä ennustamaan remonttilaskua.

On toki niitäkin, jotka ymmärtävät mielenosoittajia, tai ainakin porukan asiallisesti käyttäytynyttä osaa. Taantuma koettelee yhä suurempaa kansanosaa. Syrjäytyneiden ja syrjäytyvien asemaa ei paranneta ikkunoita särkemällä eikä valitettavasti edes mieltä osoittamalla. Juopaa kahden kansanosan välillä korostaa jennivartiaisten ja teemuselänteiden todellisuudesta kauan sitten karannut tähtikultti, jota media ihastelee jokaisten Linnan juhlien kristallikruunujen loisteessa.

Mutta yhtä vähän Suomea saadaan nousuun monimutkaisten ilmiöiden tarpeettomalla yksinkertaistamisella tai suoranaisella disinformaatiolla. Kuinka moni mellakointiin netissä kantaa ottanut esimerkiksi tietää miksi Luokkaretki lähiöst linnaan järjestettiin? Anarkistista propagandaa, kyllä, mutta tyytymättömyys ei kumpua tyhjästä. Vain hölmöläinen alkaa kiistellä sanavalinnoista, kun kansa kokee aitoa hätää.

Kuinka moni media on edes kiinnostunut kertomaan asiasta, kun samaan aikaan voi väräjävällä äänellä julistaa näyteikkunaan spreijatun muotiliikeen omistajan suulla "kuinka turhaa kaikki tällainen on". Kuka ennättäisi pohtia esimerkiksi sitä valovuosien mittaista eroa mahdollisuuksissa ja tulevaisuudenuskossa, mikä on Unioninkadulla sijaitsevan muoti- ja sisustusliikkeen yrittäjän ja jäsentymätöntä raivoaan lonkeropöhnässä purkavan nuoren välillä?

Media voisi joku vuosi yllättää ja tehdä jokaista Linnan juhlien "mitä itsenäisyys sinulle merkitsee, menestynyt, rikas ja kuuluisa henkilö?" -haastattelua kohden jutun kadulta tai lähiöstä, jossa kysytään "miten sinulla menee, Suomen kansalainen?"

Päivitys: Iltasanomat kertoi Luokkaretki lähiöst linnaan -mielenosoituksen olevan anarkistivankeja tukevan Anarkistinen musta Risti -ryhmän järjestämä ja tässä uskossa olin itsekin, mutta näin ei ole. Anarkistinen musta risti levitti ainoastaan tapahtuman tiimoilta Tunne oikeutesi -lennäkkejä.

10 kommenttia:

  1. "Neuvoja poliisihevosten hermostuttamiseen, esimerkiksi kattilaa paukuttamalla, taas luonnehdittiin "hyytäviksi". Jos kattilan paukuttaminen on "hyytävää", lienee lapsipsykiatreilla hommaa tulevina vuosina. Taaperoilla kun on tunnetusti samanlaisia impulsseja. Toivottavasti näissä tapauksissa ei ole ollut poliisihevosia lähettyvillä."

    Vertauksesi osui nappiin. Nämä syrjäytyjät ovat todellakin verrattavissa kattilaa paukuttavaan taaperoon.

    Kerro vielä vaikka tästä luokkasodasta jota kyseiset taaperot hokevat.
    Meillä on täällä ilmainen koulutus, joten täällä ei mitään luokkia ole.
    Kuka tahansa voi edetä miltei mihin tahansa elämässään, mutta laiskuudelle ja tyhmyydelle ei voi mitään.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kysehän oli juuri siitä, että "luokkasodasta" tai jos halutaan hilata tämä keskustelu takaisin todelliseen maailmaan, tuloeroista, varallisuuden kasautumisesta 1-prosenttilaisten käsiin, periytyvästä köyhyydestä, pitkäaikaistyöttömyydestä ja syrjäytymisestä ei päästä keskustelemaan niin kauan kuin kauhistellaan vain rikottuja ikkunoita.

      En väitä olevani mikään "luokkasodan" ekspertti enkä perillä edes kaikista mielenosoittajien vaikuttimista. Se, että en jaa anarkistien maailmankäsitystä, ei kuitenkaan estä näkemästä asiaa laajemmassa perspektiivissä kuin välittömässä me vastaan ne -mustavalkoisuudessa. Yksisilmäinen syyttely tai suoranainen lynkkausmentaliteetti ei palvele ketään muita kuin niitä ääriryhmiä, jotka haluavat kärjistää tilannetta - aatteiden kummallakin äärilaidalla.

      Poista
  2. Mellakointiin tulisi kansainväisesti osata suhtautua, mutta poiisin voimankäyttöön ei? Yhtä typerä ajatus kuin sekin, että Suomessa olisi luokkayhteiskunta jonka myötä asema ja mahdollisuudet elämässä periytyisivät. Ikäänkuin Unioninkadulla kasvaisi kaikki mahdollisuudet saaneena ja jossain muualla olisi tuomittu köyhyyteen. Täällä voi jokainen opiskella vaikka juristiksi tai kirurgiksi. Jollei sitten jaksa, niin turha siitä on yhteiskuntaa syyttää. Varsinkaan kun suurimmasta osasta maailman maita poiketen täällä saa valtion kustantaman asunnon ja toimeentulon, vaikkei jaksaisikaan tehdä itse niiden eteen mitään.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ymmärsinkö oikein, että tässä ehdotetaan poliisia sitovan säännöstön höllentämistä samalle tasolle mikä on organisoimattomalla mielenosoittajajoukolla? Eli jos anarkisti rikkoo lakia, niin poliisinkin pitää saada?

      Ehkä kuitenkin on parasta, että viranomaisia ja esimerkiksi poliisia sitoo korkeampi etiikka kuin vihaista mellakkamassaa. Yksi demokratian kulmakivistä on taata oikeudet niillekin, jotka niitä "eivät ansaitse".

      Kyllä, lähtökohtaisesti Suomessa on vielä mahdollisuus opiskella juristiksi tai kirurgiksi julkisin varoin ja omalla yritteliäisyydellä. Me emme kaikki kuitenkaan voi olla juristeja tai kirurgeja. Tämä ei myöskään tarkoita sitä, että maassa ei voi olla eriarvoisuutta ja että se ei voisi olla kasvaamaan päin. On myös räikeää yksinkertaistamista uskotella, että lapsella, joka kasvaa köyhässä yksinhuoltajaperheessä saa samanlaiset lähtökohdat elämään kuin vaikkapa juristin tai kirurgin lapsi. Tutkimusten mukaan huono-osaisuus periytyy eikä tätä ole ilmainen koulutuskaan kyennyt poistamaan.

      Samalla on todettava, että ilmainen koulutus on yksi hienoimpia asioita Suomessa ja tarjoaa tosiaan mahdollisuuksia, joista monet muissa maissa voivat vain unelmoida. Vielä kun olisi töitä, jotta siitä koulutuksesta olisi muutakin kuin yleissivistävää hyötyä.

      Poista
    2. "Vielä kun olisi töitä, jotta siitä koulutuksesta olisi muutakin kuin yleissivistävää hyötyä."

      Kenen vastuulla on järjestää niitä töitä? Älä sano "työnantajien", vaan määrittele kenen tulee olla työnantaja muille.

      Entä miten tähän istuu se että monet anarkistit nimenomaan valittavat että ympäröivä yhteiskunta yrittää pakottaa heidät töihin toimeentulonsa eteen? Kun pitäisi olla vapaa tehdä tai olla tekemättä mitä haluaa, ja silti saada tismalleen sama kuin kaikki muut. Kaikki muu on eliitin harjoittamaa sortoa ja luokkasotaa.

      Pelkkä töiden tarjollaolokaan ei riitä, jos laiskuus iskee.

      Poista
    3. Se, että anarkistien, tai minkä tahansa ryhmän joukossa on vapaamatkustajia, jotka toivovat yhteiskunnan elättävän heitä aina ja kaikkialla, ei sano mitään ryhmän ajamasta ideologiasta. Samalla tavoin kuin yksi mätä poliitikko ei pudota pohjaa pois koko puolueen toiminnalta.

      Töiden järjestäminen, työllistäminen tai työllistyminen, miksi sitä haluaakaan kutsua, on työnantajien (OMG mä sanoin sen sittenkin!), päättäjien sekä kansalaisten jaettu vastuu. Tässä luonnollisesti suurimmassa roolissa ovat ne, joilla on eniten rahaa ja valtaa.

      Anarkismissa on monia piirteitä, jotka ovat utopistista haihattelua. Se ei tässä ylipäätään ole keskustelun ytimessä, vaan se, että kuka hyötyy siitä, että keskustelu pidetään syyttelevällä ja infantiililla tasolla. Kenen etua palvelee se, että jauhetaan työtä välttelevistä anarkisti-mellakoitsijoista sen sijaan, että syvennyttäisiin mellakoinnin ja tyytymättömyyden taustalla oleviin asioihin? Onko Suomen kansa kollektiivina edes riittävän kypsä keskustellakseen näistä asioista? Vai jääkö se pienen asiantuntijapiirin harrastukseksi massojen keskittyessä raggareiden kauhisteluun?

      Poista
  3. Tämä kansan kapeakatseisuus on kyllä perityvää. Suomalaiset on ajettu sellaiseen tlaan, jossa he tuudittautuvat omaan tyytyväisyyteensä eivätkä osaa katsoa yhtään pidemmälle, ennen kuin on liian myöhäistä. Vielä kun olisi jotain tehtävissä, niin kukaan ei muuta kuin kauhistele pikkuasioita kotonaan. Mitä sitten, kun tämä pahan mielen osoittaminen levittäytyy joka paikkaan, kun luokkasota alkaa? Siinä vaiheessa on enää turha kitistä, että asiat ovat hyvin, jos niitä ei ole aikaisemmin halunnut nähdä.

    Helppoahan se on internetissä valittaa siitä, kuinka hyvin täällä on asiat, mutta jos hieman viitsii avartaa mieltään ja katsoa millaisessa jamassa Suomi oikeasti on, ei puhuisi niin pikaisesti asioita, joita kansakunnalle on syötytte vuosikymmenten varrella.

    VastaaPoista
  4. En ihan hirveästi huolehdi tuosta toistelemastasi luokkasodasta, koska sen aloittava taho koostuisi laiskoista vässyköistä joille mitään tekemättömyys korvauksilla tuettunakin on liian raskasta. Sellainen porukka ei saa aikaan minkäänlaista kansannousua, eikä ainakaan sellaista jota esivalta ei tukahduttaisi samantien. Nyt vielä vingutaan jos poliisi vähän käyttää voimaa ja tuota ulinaa välttääkseen poliisi toimii miltei silkkihansikkain. Sen sijaan väkivaltainen kansannousu tukahdutettaisiin sellaisin voimakeinoin, että saattaisi che-paidan kainalot jopa kostua karkuun juoksemisesta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oletan, että tämä kommentti on osoitettu Herra Kouhiolle, sillä itse en ole käyttänyt termiä "luokkasota" kertaakaan tässä yhteydessä.

      Tässä kommentissa paistaa läpi sen verran vahva asenteellisuus, että tokko lisätiedoilla aiheesta hirveää vaikutusta olisi. On varmasti niinkin, että osa "luokkaretkeläisistä" oli mukana vain mukana olemisen ja rettelöinnin ilosta. Viiden vuoden päästä voi olla aivan toisenlaiset mietteet. On varmasti myöskin niin, että Suomessa asiat eivät ole riittävästi päin persettä, jotta tyytymättömyys synnyttäisi järjestelmää ravisuttavia levottomuuksia.

      Toivon mukaan poliisi ei pidättäydy liiallisesta voimankäytöstä "välttääkseen ulinaa" vaan siksi, että se on laitonta ja moraalisesti väärin. Oletan poliisin olevan keskimäärin kansalaisten puolella, sen sijaan että pitäisi niitä vihollisina, joita sopii vähän kouluttaa kun silmä välttää.

      Poista
  5. Olipa vaikuttava protesti. Ketään ei enää vaivaisen viikon päästä kiinnosta vähääkään. Ne pari tunnistettua urveloa saavat rikosrekisterin jos sellaista ei jo ollut, ja korvausvaatimukset menevät todennäköisimmin suoraan ulosottoon. Tulevaisuus on entistä enemmän vituillaan. Ikkunat on korjattu ja maailma pyörii niinkuin ennenkin. Ensi vuonna poliisit ovat valmistautuneet paremmin, eikä ketään hetkauta edes sen parin päivän verran mitä tänä vuonna.

    VastaaPoista